Ať už se bavíme o jakékoliv olympiádě, ve spojitosti se stupni vítězů slýcháme vždy jedno jméno, a to Aneta Staňková. Jinak tomu nebylo ani u olympiády v českém jazyce. Tam ale zazářila ještě mnohem více než v ostatních soutěžích a přes školní, okresní a krajské kolo se probojovala až do kola celostátního! Čekala takový úspěch? A jak se na jednotlivá kola připravovala? Tak to už nám prozradila ona sama. Takže pokud chcete příští rok uspět jako ona, určitě čtěte dál, ať víte, jak na to...
Čeká tě celostátní kolo, na druhou stranu už máš za sebou
školní, okresní i krajské. Dostala jsi v každém kole stejné
zadání, nebo tě pokaždé čekal jiný typ úloh?
Zatím
jsem se v každém kole setkala s něčím jiným. Školní
kolo bylo zaměřené na základní gramatické jevy a stavbu vět,
v okrese šlo hodně o slovotvorbu a v kraji mě čekala
práce s odborným textem, fonetické přepisy a obtížnější
otázky z gramatiky.
Když už se bavíme o zadání – ne všichni si někdy olympiádu
vyzkoušeli, mohla bys nám krátce shrnout, co všechno soutěžící
čeká?
Každé
kolo kromě celostátního se skládá vždy ze dvou částí –
slohový úkol (většinou libovolný útvar na zadané téma) a test
z mluvnice, kde je nutná nejen znalost gramatiky, ale i jakási
jazyková kreativita, nutná pro vypořádání se s rozličnými
slovními hříčkami. Typy úloh jsou podobné, ale nikdy nevíte,
na co bude dané kolo zaměřené. Celostátní kolo je odlišné,
probíhá formou týdenního semináře, během něhož jsou
soutěžícím zadávány úkoly – dva testy z mluvnice, jeden
úkol slohový a jeden řečnický.
Co tě vůbec vedlo k tomu se na olympiádu z češtiny přihlásit?
K češtině
mám pozitivní vztah a baví mě se doslova pitvat ve slovech a
větách. Český jazyk mě fascinuje svou barvitostí a
originalitou. Obdivuji lidi, kteří umí správně česky. Naše
mateřština je nesmírně variabilní a hravá a to se mi líbí.
Na soutěž tohoto typu ti jistě nestačí jen vědomosti z hodin
češtiny. Připravovala ses tedy ještě nějak jinak? A jak vypadá
tvoje nynější příprava do celostátního kola?
Jako
v každé jiné soutěži, i v olympiádě z českého
jazyka platí, že pokud chce člověk uspět, musí dělat něco
navíc. Já jsem si procházela zadání z minulých ročníků
olympiády, abych se seznámila s typy úloh. Také jsem si
zopakovala učivo češtiny ze základní školy a snažila se
vědomosti prohloubit a upevnit. Je důležité umět číst mezi
řádky. Nesmíte se dívat na slovo nebo větu jen jako na shluk
hlásek, který vám něco sděluje. Musíte přemýšlet o
uspořádání písmen, hledat významy, které může slovo mít,
dumat nad jeho možnými obměnami a v neposlední řadě pátrat
po jeho původu. Rovněž mi hodně pomáhá moje učitelka češtiny,
paní učitelka Tláskalová, která mi poskytla již nejednu
konzultaci.
Probojovala ses až do celostátního kola – dokázala sis někdy
představit, že by ses dostala v této olympiádě tak daleko?
Nikdy
jsem nad tím nepřemýšlela dopředu, ale samozřejmě jsem dělala
vše proto, abych se v soutěži dostala co nejdále. Raduji se
z úspěchu a jsem ráda, že mohu své znalosti zúročit.
Zkoušela jsi letos olympiádu poprvé, nebo už jsi někdy
soutěžila? Pokud ano, jaké byly tvoje výsledky? Dostala ses už
někdy takhle daleko?
Nevzpomínám si,
kdy poprvé jsem se olympiády z češtiny zúčastnila poprvé, ale
myslím, že letos to bylo počtvrté nebo potřetí. Začala jsem už
na malém gymnáziu, největším úspěchem bylo druhé nebo třetí
místo ve školním kole. Neprobojovala jsem se tedy ani do okresu.
Mám radost, že letos se mi podařilo postoupit dál a účast
v ústředním kole je třešničkou na dortu.
Díky olympiádě jsi dokázala, že ti čeština rozhodně není
cizí. Chtěla by ses jí jednou věnovat i do budoucna?
Ačkoliv
mám mateřštinu opravdu ráda, domnívám se, že jako
jazykovědkyně bych se uživila velmi obtížně, a proto se raději
vydám jiným směrem. Češtinu beru jako koníček, který bystří
mého ducha a přináší mi potěšení.
Na závěr bych ještě chtěla poděkovat Anet za rozhovor a samozřejmě jí popřát hodně štěstí
v ústředním kole!
Komentáře
Okomentovat