Lásky Karla IV. aneb Co kronikáři nezapsali


www.google.cz

Michaela Štouralová – 1. místo (II. kat.) v celostátním kole soutěže Evropa ve škole 2016


V květnu 1323 na francouzském královském dvoře …
„Už jsem ti řekl, že se ženit nebudu! Je mi teprve sedm a už tak se musím pořád jenom učit. Nestačí jen číst, psát         a počítat, musím umět taky latinsky, německy, francouzsky a italsky. A teď ještě svatba! Blanka je protivná, rozmazlená a je o půl hlavy větší než já. Pořád jenom fňuká! Pro každou maličkost se urazí. Jako když jsem jí dal do vlasů pavouka a ona se mnou potom týden nepromluvila. Tati, nešlo by to tak o deset, patnáct nebo radši padesát let odložit?“
„Ale Václave, vždyť Blanka je milá, hodná a velmi chytrá princezna. Navíc je sestřenicí francouzského krále Karla. Dostane velké věno. Pro tebe, budoucího českého krále, je to velmi vhodná partie. Zítra se oženíš a už o tom nebudeme diskutovat.“
V tu samou chvíli o pár místností jinde …
„Nešij sebou, Blanko, a stůj chvilku rovně! Jinak ti švadlena ten rukáv nikdy nedokončí. Svatba je už zítra a tyhle šaty musí být hotové.“
„Ale teto Marie, jak mám stát rovně, když mi něco pořád vrtá hlavou. Myslela jsem, že si mám brát tvého synovce Václava, který nedávno přijel z Čech. Ale když jsem se dívala našemu písaři přes rameno, jak píše svatební smlouvu, napsal do ní, že si mám vzít za manžela nějakého Karla. Bude mým ženichem teda Václav nebo Karel? Anebo si snad mám vzít oba dva?“
„Vlastně si budeš brát oba.“
„Cože?“
„Vždyť víš, že byl Václav před pár dny biřmován a kmotrem mu byl můj manžel, francouzský král. A po něm přijal nové jméno Karel.“
„Rukáv je hotový, paní.“
„Tak si svlékni ty šaty, Blanko, a hezky se na ten zítřek vyspi. Dobrou noc.“
„Dobrou noc, teto Marie.“
O dvě hodiny později někdo ťuká na Blančino okno …
„Václave, co tu takhle pozdě v noci strašíš? Jestli jsi mě chtěl vylekat, tak se ti to moc nepovedlo. Pojď dovnitř, nebo spadneš a přinejmenším si zlámeš vaz. Jak ses sem dostal? Pomáhal ti ďábel anebo ti narostla křídla?“
„Žádný ďábel, žádná křídla, nýbrž břečťan. Po něm jsem k tobě vylezl. Musel jsem. Nevím jak ty, ale já se ženit nechci. Otec mi sice říkal, že jsi výhodná partie, ale já nevím, co to znamená, tak proč bych si tě měl brát?“
„No, já se docela těším, vidíš támhle ty krásné šaty, které si zítra obleču? A co teprve ta slavnost, ta bude úžasná. Jediné, co mi kazí dojem je, že si mám vzít zrovna tebe.“
„Přišel jsem za tebou kvůli tomu, abychom tu svatbu překazili, ale když jsi na mě taková, tak si tě naschvál vezmu.“
„To teda bude život! To ti snad radši pomůžu té svatbě zabránit. A co takhle pokazit hostinu? Osladíme polévku            a osolíme svatební koláčky.“
„To je dobrý nápad, ale za prvé: jak se chceš dostat přes stráže do kuchyně? A za druhé: hostina bude až po svatbě, to by nám moc nepomohlo. Nebylo by lepší někam zamknout kardinála?“
„Nezapomínej, že má být zítra také korunována teta Marie francouzskou královnou a to bez kardinála jaksi nejde. To jí opravdu nemůžeme udělat. Dala si s přípravou korunovace, svatby i slavnosti takovou práci. Osobně dohlížela i na šití těchto mých nádherných šatů.“
„Šaty, šaty, pořád jenom šaty!“
„No jo! Šaty!“
„Vždyť to říkám. A co s nimi?“
„Bez těch šatů se nemůžu vdávat, takže když je někam schováme, svatba nebude.“
„Tak já je dám do krbu.“
„Ty truhlíku, tam by se umazaly. Odnes je do svého pokoje a někam je ukryj, třeba pod postel, tam je nikdo hledat nebude. Ale opatrně, ne abys je poničil, chtěla bych si je vzít na svou další svatbu.“
„Tak já už radši půjdu, za chvíli bude půlnoc. Ať se na tu zítřejší melu stihneme vyspat.“
„Prosím tě, jdi tentokrát radši dveřmi, nechci, aby ze mě byla vdova ještě před svatbou. Strážný, jak ho znám, už touhle dobou dávno spí.“
Druhý den ráno …
„Blanko, jsi už nasnídaná, učesaná, tak honem oblékat, ať tu svatbu stihneš. Celá Francie se těší, až tě, jako tvůj starší bratr, doprovodím k oltáři.“
„Filipe, já se nemůžu vdávat, moje šaty v noci záhadně zmizely a v noční košili bych se styděla.“
„Tohle si někdo ještě odskáče, ale teď není čas to řešit, obřad začíná za chvíli.“
„A nezrušíme to tedy?“
„No tak to v žádném případě! Ale měl bych nápad. V truhlici mám uloženy svatební šaty naší maminky. Vdávala se, když byla jen o málo starší než ty, určitě ti budou akorát. Hned je nechám přinést.“
A tak se 15. května 1323 svatba budoucího římského císaře Karla IV. a Blanky z Valois přece jen konala, ale o tom, co se událo v noci před obřadem, kronikáři mlčí.



Komentáře